Pohonné hmoty v České republice procházejí cenovou korekcí. V posledním týdnu klesla průměrná cena benzínu o 10 haléřů na 34,16 Kč za litr, zatímco cena nafty se snížila o 9 haléřů na 32,77 Kč za litr. Tento pokles reflektuje změny na ropném trhu, které nastaly v polovině října, kdy cena barelu ropy brent klesla z 67 na 60 dolarů v důsledku obchodního napětí mezi Spojenými státy a Čínou. Avšak situace se nyní mění, neboť vysoká cla od listopadu již nehrozí, což dává ropě prostor pro další růst.
Obchodní napětí mezi největším producentem ropy a největším importérem se uklidnilo, ale nové sankce uvalené na ruské ropné společnosti jako Lukoil a Rosněft by mohly mít zásadní dopad. Tyto sankce by mohly ovlivnit hlavní odběratele ruské ropy, jakými jsou Čína a Indie, které denně odebírají více než 4 miliony barelů. Vzhledem k těmto sankcím by se mohl objem dodávek do konce roku snížit na polovinu, což by mohlo vést k dalšímu tlaku na ceny ropy, které se již nyní zvyšují a cena brentu vzrostla na 64 dolarů za barel.
Očekávaný vývoj cen pohonných hmot
Vzhledem k aktuální situaci na trhu se očekává, že ceny pohonných hmot nebudou klesat tak rychle, jak se původně předpokládalo. Obavy z celní války byly zažehnány, ale hrozba sankcí vůči Rusku znovu podpořila ceny ropy. Do konce října se pravděpodobně dočkáme pouze mírného poklesu cen nafty a benzínu, a to jen o několik haléřů. V listopadu by mohlo dojít k mírnému zlevnění, přičemž silná česká koruna zůstává pozitivním faktorem.
Názor odborníka. Trh s pohonnými hmotami stojí na třech pákách: ceně ropy Brent, kurzu koruny a maržích v řetězci rafinerie–velkoobchod–čerpací stanice. Aktuální korekci pomohlo uklidnění obchodního napětí, ale proti směru působí sankční nejistota kolem ruské ropy. Klíčové bude, zda se omezení exportu skutečně projeví v nižší nabídce pro Asii – to by posílilo Brent a zbrzdilo domácí zlevňování.
Zároveň platí, že přenos velkoobchodních cen na stojany je asymetrický a opožděný. Pro řidiče to znamená spíš pozvolné, několikahaléřové pohyby než skoky. Pokud se naplní scénář IEA s přebytkem nabídky a koruna zůstane pevná, koncovky roku by měly být cenově „přijatelné“, s rizikem krátkodobých výkyvů podle geopolitiky.
Další vývoj cen do konce roku bude záviset na sankcích vůči Rusku a rovnováze nabídky a poptávky. Přetrvávající problém pro ropný trh představuje vysoká produkce a stabilní poptávka. Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) by v příštím roce mohla nabídka na trhu převýšit poptávku o 4 miliony barelů denně, což by mohlo dále tlačit ceny dolů. Další korekce na ropném trhu v listopadu a prosinci tedy není vyloučena, což by mělo udržet ceny pohonných hmot pro řidiče na přijatelné úrovni až do konce roku.
Na obzoru se tedy nejeví žádné výrazné zdražování, spíše bychom mohli být svědky poklesu cen nafty a benzínu.
FAQ – ceny pohonných hmot v ČR
Proč teď ceny klesají?
Slábnoucí napětí v obchodních vztazích USA–Čína snížilo cenu ropy Brent zhruba na 60–64 USD/barel a promítlo se do nižších cen na stojanech. Průměrně benzín klesl na 34,16 Kč/l (−0,10 Kč) a nafta na 32,77 Kč/l (−0,09 Kč).
Co může pokles přibrzdit nebo zvrátit?
Nové sankce vůči ruským ropným firmám (např. Lukoil, Rosněft) mohou omezit nabídku a tlačit ceny ropy výš. Rizikem jsou i výkyvy kurzu koruny nebo vyšší marže v rafineriích a distribuci.
Kdy se změny na trhu projeví u pump?
Se zpožděním v řádu dnů až několika týdnů. Záleží na zásobách, nákupních cenách čerpacích stanic a rychlosti úprav ceníků. Proto bývá propad velkoobchodních cen u stojanů pomalejší.
Jaký je výhled do konce roku?
Spíše mírné pohyby: do října jen několikahaléřový pokles, v listopadu možné drobné zlevnění při silné koruně. Pokud převáží sankční rizika, může být trend naopak neutrální. Výrazné zdražení se nyní nečeká.

