Anna Geislerová is among the most acclaimed actresses of her generation. The holder of five Český lev awards, a writer, and a personality with strong civic stances, was honored by President Pavel on the occasion of the celebrations on October 28.
Herečka Anna Geislerová začala svou kariéru ve světě filmu před více než třiceti lety, když se objevila ve snímku, který ji proslavil. Od svých začátků, kdy hrála mladé a bezstarostné dívky v devadesátých letech, se postupně transformovala do rolí silných a zralých žen. Mezi její nezapomenutelné postavy patří Olga Havlová ve filmu o Václavu Havlovi a Božena Němcová v populárním seriálu České televize.
Geislerová patří mezi nejuznávanější herečky své generace. Její talent a přínos českému filmu byly oceněny medailí Za zásluhy, kterou jí udělil prezident. Ocenění obdržela při příležitosti státního svátku, kdy se slaví výročí vzniku samostatného československého státu.
Názor odborníka. „Karavan“ staví Annu Geislerovou do polohy intimního, střídmě hraného dramatu, kde je klíčová práce s tichem a drobnými gesty. Její matka není idealizovaná; je unavená, občas na pochybách, ale autentická. Právě tato civilnost otevírá prostor pro přesné vrstevení emocí – od bezmoci přes vzdor až po přijetí. V kombinaci s citlivým zobrazením vztahu k synovi s Downovým syndromem film míří k modernímu pojetí mateřství mimo klišé a patos.
Po herecké stránce Geislerová těží z dlouhodobé zkušenosti s biografickými a charakterními rolemi (Olga Havlová, Božena Němcová). V „Karavanu“ je vidět posun k ještě úspornějším výrazovým prostředkům, které nechávají rezonovat téma ztráty a znovunalezení smyslu. Výsledkem je komorní, ale divácky silný zážitek, který obstojí i v mezinárodní festivalové konkurenci.
Fakta o filmu „Karavan“
- Světová premiéra proběhla na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes.
- Anna Geislerová ztvárňuje matku pečující o syna s Downovým syndromem, téma pojímá bez klišé a sentimentalismu.
- Herečka zdůrazňuje, že „chromozom navíc“ vnímá jako dar – film pracuje s motivy ryzosti, přítomnosti a přijetí.
- Motiv „ztráty a uvědomění si hodnot“ je ústředním dramaturgickým obloukem příběhu.
„Nikdy jsem nechtěla vystupovat před divadelní oponou. Mým snem bylo stát před kamerou a cítit ta světla,“ prozradila herečka v rozhlasovém vysílání, kde také zmínila, že v posledních letech spolu s castingovou režisérkou učí na Katedře režie na FAMU.
V letošním roce se Geislerová objevila v několika projektech, včetně seriálu Bora a dramatického filmu Otec, který měl premiéru na filmovém festivalu v Benátkách. Také je vidět v novém seriálu České televize Ratolesti. Její poslední významnou rolí je matka, která pečuje o syna s Downovým syndromem ve filmu Karavan.
„Tyto děti mají v sobě ryzost. Vnímám jejich chromozom navíc jako dar, který přináší opravdovost a přítomnost,“ zamyslela se Geislerová o své postavě. Film Karavan měl svou světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, kde Geislerová vyjádřila, že ocenění a festivaly jsou pro ni příjemnými bonusy, ale tato zkušenost byla obzvlášť významná.
„Celý film se zabývá tím, jak člověk v určitých chvílích touží některé věci zahodit, ale až skrze ztrátu si uvědomí, co všechno má a potřebuje ve svém životě, a to platí i o mateřství,“ dodala Geislerová, čímž zdůraznila hloubku svého hereckého výkonu v tomto emotivním díle.

